fbpx

Incredible India (deel 1)

Deel 1 Incredible India: Mooi land met mooie mensen, mooie cultuur en mooie dieren

India, wat ben je toch mooi! De eerste keer toen ik er kwam, ging ik met een reisorganisatie. Deze keer hebben we onze drie weken helemaal zelf gepland en geboekt. Zonder reisbureau of tourguide en dat was soms wel even wennen. Maar het was weer een fantastische ervaring. Ik neem jullie graag mee in onze belevenissen. En natuurlijk mag het Indiase eten niet ontbreken, maar daarover later meer in deel 2!

Noord-India

We vertrekken vanaf Brussel naar Delhi, met een overstap in Moskou. De eerste week bezoeken we in het noorden verschillende steden. Delhi (2 dagen), Agra (bezoek Taj Mahal), Jaipur (alle gebouwen zijn roze) en Udiapur (wordt gezien als het Venetië van India) stonden op onze lijst. Delhi en Agra liggen in de staat Uttar Pradesh, Jaipur en Udiapur liggen in Radjastan.

Delhi heeft ongeveer 17 miljoen inwoners (net zoveel als Nederland). Je ziet hier veel armoede en mensen die op straat leven. Het is een indrukwekkende stad, vooral het oude Delhi. Wij maken ’s ochtends een fietstocht via Delhibycycle en fietsen door de kleinste straatjes van dit oude Delhi. Hier zie je het echte leven, wat soms ook een beetje overweldigend is. De fietstochten worden georganiseerd door een Nederlander en de fietsen zijn gesponsord door KLM. Als je ooit naar India gaat is dit zeker een aanrader als je van gedurfde dingen houdt!

Fietsen in Delhi

Agra is geen mooie stad, eigenlijk is er heel veel armoede hier. De stad is enkel bekend vanwege de Taj Mahal (temper der liefde). Jaipur heeft vele roze gebouwen en het Amber fort is enorm. Hier kun je uren rondlopen. Udiapur is een mooie stad met veel waterpartijen die door de stad heen lopen. Het mooie is dat er grote liefde is voor de dieren. In Jaipur worden de koeien, geiten, duiven etc. zelfs iedere ochtend gevoederd. Dit doen de mensen omdat ze denken dat ze hierdoor een beter Karma krijgen/hebben.

Taj Mahal

Jawel Mahal Jaipur

Midden-India

Na een week in het noorden gaan we naar het midden van India. Richting de Westkust, Goa. Omdat de afstanden groot zijn doen we dit met het vliegtuig. In Goa is het gelijk 10 graden warmer en we zitten dan ook rond de 30 graden. Goa is voornamelijk bekend bij Engelsen en Russen. Het is er goed toeven aan het strand. We slapen deze dagen in de little India beach cottage. Direct aan het strand. Wat een luxe.

Beachlife Goa

Goa was in vroegere tijden bekend bij de hippies. Iedere woensdag is er dan ook nog een hippiemarkt waar allerhande kleding en snuisterijen te verkrijgen zijn. De hippiemarkt van Goa is te vergelijken met de hippiemarkt op Ibiza. Echter hier in Goa is die markt wel twee keer zo groot, denk ik. Het is heel relaxt met een hapje, drankje en een muziekje. Kortom, je kan er zomaar een hele middag verblijven. In Goa hebben we het gebied verkend op een scooter, erg leuk.

Zuid-India

De laatste week vliegen we naar Cochin en dit ligt echt in het zuiden van India. Hier is het nog een stuk warmer dan in Goa. Sommige dagen halen we de 36 graden. Het gebied waar Cochin ligt heet Kerela. Dit gebied is vooral bekend vanwege de backwaters. Dit zijn allemaal rivieren, waters in de natuur. Heel mooi en indrukwekkend. Wij varen hier een hele dag doorheen met een roeiboot. Wat een rust en stilte en prachtige natuur.

Backwaters Kerela

In Kerela is er een dansvorm, Kathakali genoemd. De vorm is in 1657 vastgelegd op basis van traditionele vormen zoals Krishnayapattam en Kutiyattam. Kathakali is een opmerkelijk samenspel van drama, dans en ritueel. Heel mooi en indrukwekkend. In fort Cochin is er van alles te zien en zien we veel van de visserij aldaar. Vanuit Cochin gaan we nog drie dagen naar Munnar. Dit is het gebied waar de theeplantages zijn. En dat zijn er veel. Alleen maar thee, thee en nog eens thee. Indrukwekkend om te zien hoe de Engelsen dit hebben geïnstalleerd in vroegere tijden. Het zorgt er nu voor dat de mensen daar een goede vorm van inkomsten hebben.

En dan is je vakantie ineens klaar. Het was veel reizen, maar echt de moeite waard. We hebben zeker in 12 verschillende homestay en kleine hotelletjes geslapen. Deze hadden we gevonden via booking.com of airbnb. Tijdens de reis zijn we met de auto, trein, scooter, tuktuk, riksja en vliegtuig gereist. Waar je ook komt er zijn overal mensen of dieren. Het verkeer is heel druk en luidruchtig. Kortom: Incredible India doet zijn naam eer aan.